Volta a l’Avetar

• Temps estimat: 4 hores
  • Tipus d’itinerari: circular
  • Senyalització: pintura groga
  • Es passa per algun espai natural protegit? Espai d’Interès Natural de la Serra de Montgrony

L’avetar és el nom que rep l’impressionant bosc de l’obaga de Planoles, que és en la seva gran majoria de propietat comunal. El nom prové del fet que les parts mitjanes i altes de la vall escarpada i humida que ocupa aquest bosc estan compostes, quasi exclusivament, per avets, alguns d’ells monumentals ateses les seves mides i edat. Aquest avetar és l’últim que hi ha al Pirineu abans d’arribar al Mediterrani, i conté un gran nombre d’espècies animals i vegetals.

Clicant al mapa trobareu tota la resta d’informació necessària per a fer la ruta, descripció, track de GPS, etc.

Descripció de l’excursió

Començarem aquest itinerari a l’allotjament rural de cal Gasparó, on podem deixar fàcilment el cotxe. Un caminet a la dreta de la casa (mirant en direcció nord) ens condueix cap a l’inici del sender, marcat amb pintura groga.

Seguirem el corriol sempre per dins del bosc, amb alguna clariana, i en lleugera pujada, que ens durà a creuar el torrent de l’Aspre, primer, i a continuar amb pocs desnivells fins a enllaçar amb una pista forestal.

Som al punt final de la pista de Roca Aguda, en una placeta ombrívola. En la mateixa direcció de la pista forestal surt, del final d’aquesta i al costat esquerre del cartell que indica que estem en un espai protegit, un caminet que ens obliga a travessar un rierol, i que ascendeix ràpidament per a després baixar molt lleugerament fins a arribar a un torrent.

Travessem aquest torrent, i en 15 minuts més arribem a la serra de Malcastell, des d’on es pot distingir una roca que té un arbret damunt seu anomenada Roca d’en jan.

Després de deixar a l’esquerra un pedregar recobert de molses anomenat el Forn de la Calç, i de travessar un rierol, ascendim entre els arbres fins a trobar un avet monumental de proporcions colossals.

Havent travessat un torrent, i fent camí entre aquest torrent i un altre de paral·lel, trobem en el llit habitualment eixut del de la dreta, una roda de molí, la qual és difícil explicar com ha arribat a aquesta curiosa ubicació.

Tot seguint el sender, i travessant una petita esplanada boscosa i humida, arribem a una bifurcació. El camí de la dreta va directament al coll Roig; el de l’esquerra, que és el que agafarem, al pla dels Anells passant per un bonic salt d’aigua.

Arribats al pla dels Anells, i havent gaudit de la magnífica panoràmica que es té des de les roques que hi ha al seu extrem, continuem pujant pel camí que hi ha tot just a la dreta del que ens ha portat fins aquí.

Després de travessar un torrent i tot seguit una mullera, arribem a una cruïlla des de la qual agafem el camí de la dreta (el de l’esquerra porta al pla dels Avets).

Incorporats al camí que va de Campelles a Nevà per coll Roig, i seguint-lo cap a la dreta, arribem a la font de l’Artigàs i a una sèrie de prats alpins des d’on gaudim d’una bona vista panoràmica. Des del coll Roig podem començar el descens.

El descens es fa pel camí antic que unia Planoles amb Montgrony, de forta baixada en alguns trams, i en d’altres aprofitant algun ròssec d’extracció de troncs. Entre boscos i algun prat, arribarem a la pista que ens acabarà duent al punt d’origen, l’allotjament de Cal Gasparó.